Reisebrev fra Patrik

Fredag 12 august – Endelig fredag!

Etter at Jon og Trygve gikk direkte fra Prestholt til Ustaoset, valgte jeg å fortsette, som planlagt, mot Haugastøl hvor jeg skal møte samboeren min, Siv. Fra Prestholt valgte jeg å holde meg i høyden, slik at jeg kunne ta unna de fleste av de gjenstående 15 kilometerne i terrenget. I starten gikk det greit å holde høyden og fremdriften var forholdsvis bra, inntil jeg valgte å skrå nedover mot Ustevatn og hovedveien. Her møtte jeg på en elv, som var såpass bred og dyp, at jeg valgte å følge elveløpet istedenfor å få skoene overfylt med vann. Etter en liten stund fant jeg et passende sted å krysse elven, men det skulle vise seg å være et heller dårlig valg. Her kom jeg inn i et svært kupert terreng med tett bjørkeskog og glatte mosebelagte steiner. Etter å ha kjempet meg gjennom skog og ur, kom jeg omsider frem til en hyttevei, som ledet ned til hovedveien. Ved hovedveien sjekket jeg Google, og fant ut at jeg fremdeles hadde 7,5 kilometer igjen til Haugastøl – omtrent 4 kilometer mer enn jeg hadde trodd, og både humør og motivasjon fikk seg en liten trøkk.

Jaja, ingenting å gjøre med det – her er det bare å kjempe på i vind og øs pøs regnvær. Etter vel 1,5 timer ankom jeg endelig Haugastøl Hotell, og jeg gikk rett i resepsjonen for å få nøkkel til rommet, og ikke minst tilgang til husets tørkerom. Etter at telt, liggeunderlag, sovepose og alt av klær var hengt til tørk, bar det rett til rommet for en lang og varm dusj.

Etter planen skulle toget til Siv være fremme på Ustaoset være fremme klokken 18:45, men på grunn av arbeid langs Bergensbanen var toget blitt litt forsinket. Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves og klokken halv åtte banket det på døren. Der sto Siv, som jeg ikkje har sett på nøyaktig (dvs i morgen) 12 uker.

Etter at bagasjen til Siv var kommet på plass, gikk vi rett i spisesalen for å nyte en treretters middag og et glass vin. Resten av kvelden tilbrakte vi på rommet, og hvor vi kunne oppdatere hverandre på det som hadde skjedd ila de siste 12 ukene.

Middag på Haugastøl

Lørdag 13 august – Fra Haugastøl til Krækkja.

Etter en god natt søvn og en bedre frokost, var det tid for å pakke sekken og ta fatt på den første etappen over Hardangervidda – Haugastøl til Krækkja. Dagens tur er oppgitt til å være omlag 12-13 kilometer, og skal etter planen ta rundt 5 timer. Like før klokken 11 var vi ferdig med utsjekk og vi vandret avgårde i retning Krækkja. Været var på bedringens vei, og etter en time og to dukket solen tidvis frem. Turen til Krækkja er en fin tur med litt stigning i starten, før det flater ut og hvor en går langs flere flotte småvann.

Patrik og Siv på veg fra Haugastøl til Krækkja

Litt ut på ettermiddagen ankom vi Krækkja, hvor vi fikk bestilt oss både rom (selvsagt med køyesenger), treretters middag og frukost. Etter at vi hadde fått skiftet klær og fått innlosjert oss tok vi turen inn i peisestuen for å nyte en velfortjent øl, mens vi ventet på middagen. Etter å ha besøkt en rekke betjente turisthytter, må det være lov å si at maten her var av den enkle sorten, og kanskje litt under det man burde kunne forvente. Uansett, gode og mette tuslet vi omsider fra matsalen og inn i peisestuen for å nyte et glass rødvin, før vi skulle ta kvelden.

Søndag 14 august – Fra Krækkja til Stigstuv.

Værmeldingen for de kommende dagene og helgen har i lengre tid vært lovende, men det ser ut til at vi må vente enda noen dager på at finværet skal slå skikkelig til.

Etter frokost og pakking av sekk bar det igjen ut på tur, og i dag skal vi gå fra Krækkja til Stigstuv, en privat hytte som ligger omlag 17 kilometer fra Krækkja. I halvgrått vær la vi ut på tur, og etter 2-3 timer var vi klare for en rask matpause i den kjølige vinden. Maten ble fortært i rekordfart, og etter ytterligere noen timer med vandring ankom vi endelig Stigstuv. Stigstuv skulle vise seg å være en koselig hytte, hvor vi fikk anledning til å møte mange kjekke folk på tur.

På veg ned bakken til Stigstuv

Etter litt avslapping i peisestuen, var vi igjen klare for en ny treretter. Og her leverte kjøkkenet virkelig varene – det startet med skogsoppsuppe, etterfulgt av reinsdyrsteik, skutt av kokken, og fromage til dessert. En artig ting med å bo på slike hytter er at man blir utrolig fort kjent med de andre som bor der, iom at man som regel sitter til bords i lag og man har en felles interesse for friluftsliv. Etter en bedre middag og en god prat med de andre beboerne tuslet vi inn i peisestuen for å slappe av i noen timer, før vi skulle ta kveld.

Mandag 15 august – Fra Stigstuv til Sandhaug.

I følge værmeldingen, skulle det fra mandag av skinne opp og bli varmere, men da vi våknet i dag var det lavtliggende tåke og bare 4 grader – altså perfekt sommertemperatur. Etter en god frokost var det igjen tid for å komme seg ut på stien i retning mot Sanhaug. Planen i dag er å komme seg, om været tillater det, et stykke forbi Sandhaug og slå opp teltet der.

Endelig sol. På veg fra Stigstuv til Sandhaug.

I fra Stigstuv fulgte vi stien til Tinnhølen, og i det vi krysset broen var solen i ferd med å kjempe seg ut av tåken. Etter ytterligere et par timer gange var 4 grader omgjort til 18, og det var nå i ferd med å bli knallblå himmel, endelig! Litt utpå ettermiddagen kom vi frem til Sandhaug, hvor vi fikk kjøpt oss en leskende øl, før vi skulle fortsette vandringen frem til en passende teltplass.

Nyter solen og en kald øl på Sandhaug

Etter en times vandring fant vi en passende teltplass. Patrik slo opp teltet, mens Siv tok seg av matlagingen på primusen. Middagen ble fortært i nydelig kveldssol. Da solen var gått ned, var det tid for å innlosjere seg i teltet, for en god natt søvn.

Tirsdag 16 august – Fra Sandhaug til Litlos.

I dag våknet vi til strålende vær og sol-oppvarmet telt. Her var det bare å pakke med seg liggeunderlag og sovepose, og gjøre seg klar for å nyte morgenkaffen og frokosten i solsteiken. Herlig!

Siv nyter morgenkaffen

I dag har vi planlagt å passere Besså turisthytte, som er stengt for sesongen, og fortsette mot Litlos, hvor vi tenker å ta en pause, før vi vandrer et lite stykke mot Hellevassbu og slår camp.

Siv skuer mot Hardangerjøkulen i det fjerne

Etter noen gode timer på beina kommer vi frem til Litlos i strålende solskinn. Her benytter vi anledningen til å få oss en kald øl, en pose chips og få kjøpt et brød, før vi igjen tok fatt på stien mot Hellevassbu. Kroppen kjentes lett og god og vi tok unna en god time, før vi slo leir på et høydedrag med storslått utsikt mot Litlos og de omkringliggende fjellene. Solen var i ferd med å gå ned og så snart teltet var rigget og middagen fortært, var vi klare for å innta horisontalen for noen timer.

På veg mot Litlos

Onsdag 17 august – Fra Litlos til Hellevassbu.

Da vi våknet trodde vi at godværet hadde forlatt oss, men da vi åpner teltduken ser vi atter blå himmel og solskinn, bare ikke akkurat der vi hadde valgt å reise teltet. Vi pakker derfor ut av teltet og bærer det med oss bort i solsteiken. Her får teltet stå til tørk, mens vi nyter morgenkaffen og frokosten i strålende solskinn. Etter en god og lang frokost er teltet blitt såpass tørt at vi kan pakke det ned og komme i gang med dagens etappe mot Hellvassbu. Turen fra Litlos til Hellevassbu er oppgitt til å ta omlag 5 timer, og på veien skal flere fjellpass forseres.

Frukost i strålende solskinn

Litt ut på ettermiddagen kommer vi frem til Hellevassbu. Solen skinner og etter et kort besøk i Hellevassbu, finner vi oss et egnet lunsj/middag sted hvor vi kan steike pannekakene som vi har båret med oss fra Haugastøl. Valget faller på en liten holme som ligger noen hundre meter fra turisthytten. Pannekakene smaker nydelig, og vi blir liggende å slappe av i vel 2 timer, før vi igjen kommer oss på beina. Målet for dagen var å komme seg et lite stykke forbi Hellvassbu, men etter en god og næringsrik middag er energien tilbake og vi fortsetter vandringen i enda et par timer, før vi velger å slå leir på en liten hylle med utsikt mot de høye fjellene i området.

Kort pause på vegen mot Hellevassbu

I det vi ankom teltplassen var solen gått ned og det var begynt å bli godt kjølig ute. Teltet ble reist i rekordfart og vi kom kjapt i soveposen.

Fullmåne ved kveldens camp

Torsdag 18 august – Fra Hellevassbu til Haukeliseter.

Igjen våknet vi til at solen skinte på teltduken, i alle fall i hele 15 sekunder. Været i dag er betydelig gråere, og utsiktene for nok en dag i strålende solskinn ser heller dårlig ut. Morgenkaffen og frokosten i dag ble derfor av den raske sorten, og etter kun en liten time var vi klare til å ta fatt på dagens oppgave – Haukeliseter!

Avstanden mellom Hellvassbu og Haukeliseter er oppgitt til å være 22 kilometer, og gårsdagens kvelds etappe brakte oss et godt stykke på veien. Etter noen timers gange og noen korte pauser klatrer vi over det siste høydedraget og vi kan endelig skimte Ståvatn, som ligger like ved Haukeliseter turistsenter.

Tåken henger lavt på veien mot Haukeliseter

Omlag klokken halv tre om ettermiddagen er vi fremme ved Haukeliseter, og vi får kjapt ordnet oss et rom med dusj og ikke minst senger med rene sengeklær – det er ren luksus etter noen dager i telt.

Endelig fremme ved Haukeliseter

Etter en god dusj og litt avslapping, tok vi turen til matsalen for en bedre middag. Valget falt på Haukeliseters egne kjøttkaker med tilbehør. Og ja, de smakte himmelsk! Etter middag ble vi sittende å slappe av med et glass “fjellvin” (DNT sin egen vin) og ikke minst nyte tanken om at i morgen skal vi ha en hel hviledag (det blir Patrik sin første hviledag siden vi alle lå småsyke en mil utenfor Røros).

Fredag 19 august – Endelig hviledag!

Et av høydepunktene med å overnatte på slike steder er selvsagt det å få ligge i en ren seng, men vel så viktig er frokosten. Det å bli servert frokost og ha valgfrihet mellom flere typer brød, masser av pålegg, juice, melk med mer, er selvsagt et stort høydepunkt for oss, og i slike anledninger spiser vi gjerne til vi “skjems”.

Haukeliseter er et populært sted, spesielt i helgene, og vi ble derfor nødt til å ta den siste natten i Stabburet. Stabburet er et 6-mannsrom som man deler med andre. For oss hadde dette ingen betydning og vi fikk kjapt ryddet ut fra rommet og innlosjert oss i Stabburet.

Dagen ble for det meste tilbragt i peisestuen, hvor vi kom i snakk med et hyggelig par fra Stavanger, og som skulle reise med bussen utpå ettermiddagen.

Nyter hviledagen med et glass vin

Resten av dagen ble brukt til å slappe av, spise samt planlegge videre rutevalg mot Lindesnes.

Lørdag 20 august. Påan igjen! Haukeliseter til Bjåi/Hovden.

I dag forventer vi det blir en lang og tung dag, og vi stiller derfor i frokostkøen sammen med pensjonistene (en turbuss med pensjonister) som har inntatt Haukeliseter. Etter å ha kjempet mot krykker og gåstoler for å komme frem til frokostbuffeten, er det endelig vår tur til å nyte maten.

På veg til Bjåen/Hovden

Etter frokost, pakking og utsjekk, var vi klare til å forlate Haukeliseter klokken 09.30. Første del av dagens etappe følger samme trasé som til Holmvassbu, men etter 6-7 kilometer svinger stien mot Bjåen østover, og vi har sterke mistanker om at det her i fra er så som så med merkingen. På Sandhaug traff vi en eldre kar som hadde gått denne etappen for noen år siden, og etter hva han fortalte kunne vi forvente å ta i bruk både kart og kompass. Første del av ruten var bedre merket enn hva vi hadde forventet, men etter noen kilometer blir merkingen (det kan virke som om ruten er nedlagt og forsøkt fjernet, iom at de fleste merkene er borte og de fleste vardene revet/rast ned) plutselig merkbart dårligere og mere sporadisk. Etter gode 5 timer kommer vi frem til Langesævatnet, hvor vi tar en kort matpause, før vi skal ta fatt på siste halvdel av dagens etappe. Resten av dagen er preget av leting etter sti, varder og merker, og når klokken nærmer seg 20.30 nærmer vi oss Bjåen, men først skal nok et fjell bestiges. Slitne og dyvåte kommer vi endelig frem til veien ved Bjåen og vi stopper den første bilen og spør etter veien til Bjåen Fjellstue. Lykkelig vandrer vi mot fjellstuen, men etter en god kilometer møter vi noen lokale/fastboende som kan fortelle at fjellstuen er fullbooket for et dressur kurs for fuglehunder, og ikke nok med det, den andre fjellstuen som ligger 2 kilometer i motsatt retning er nedlagt. Jaja, vi snur og vandrer tilbake dit vi kom fra og tar sikte på å bestille en taxi som kan ta oss inn til Hovden. Planen var uansett å gå denne distansen i morgen, og vi kan jo ta turen tilbake i morgen for å gå etappen da. Men nei, det viser seg at taxien på Hovden har tatt ferie og ikke er operativ denne uken. Pokker! Da er det bare å begynne å gå mot Hovden, og håpe at vi får haik med noen, slik at vi slipper å gå det siste stykket i søkkvåte klær. Det er nå blitt mørkt og det kommer meget få biler som skal i retning Hovden, og de få som kommer vår vei har ingen planer om å ta opp to haikere. Når det er drygt 4,5 kilometer til Hovden Fjellstoge stopper det endelig en bil med et par som gjerne kan skydde oss inn til Hovden. Overlykkelige kommer vi oss inn bilen, og blir skysset inn det siste stykket til Hovde Støylen Hotel. Her får vi booket oss rom for kvelden. Kanskje unødvendig å si det, men en varm dusj var virkelig en innertier!

Søndag 21 august – Tilbake til Bjåen.

Etter en rolig formiddag var det klart for å komme seg tilbake til stedet hvor vi fikk haik i går kveld. Siv var godt fornøyd med egen innsats, og det ble derfor til at Patrik snørte joggeskoene og vandret til bensinstasjonen for å prøve haikelykken. Der tok det ikke lange tiden før jeg kom i snakk med en hyggelig kar som var på vei hjemover til Kristiansand, dessverre var dette i feil retning, men etter å ha forklart han at jeg gikk norge på langs og at jeg måtte få med meg det siste stykket, tilba han seg å kjøre meg. Vips og noen få minutter senere kunne jeg ta fatt på de siste 7 kilometerene inn til Hovden sentrum.

Bare 25 mil igjen til Lindesnes

Resten av dagen gikk med til å slappe av, spise is, pakke sekker og ikke minst spise pizza.

Én kommentar til “Reisebrev fra Patrik”

1. Hei. Kjekt å lesa om turen dokker videre. Hilsen Bryne fk fan på Stigstuv??stå på.
    Jkk

Det er stengt for kommentarer.