Smeltefjellet

Dag 29 – 18. Juni

Dagen startet med tett og lav tåke, og da vi forserer Bardu jfl sin hytte, er det stille i leiren. Kanskje de var klok av skade, og gjemte seg for oss, så ikke vi skulle spise de helt ut av hytten.

Turen vår denne dagen begynte så bra i den tykke tåken at vi startet med å ikke finne stien, og gikk en alternativ vei første del av turen gjennom lyng og myr.

Etter en del kilometer og timer var vi blitt advart om at det var en ganske brei elv som skulle passeres. Da vi kom til plassen for vading, hev Trygve og Jon på seg crocsene, og bare kastet seg på den breie elven. Patrik var litt mer nølende, og sa han ville forsøke å gå litt lenger opp for å lete etter et smalere parti. Det var nesten så gale at Patrik sto på andre siden og tok i mot oss, og fortalte at han gikk samme vei som reinsdyrene hadde gått, nemlig over en snøbro, og så lo han. Dette var til nå det kaldeste de to andre luringene hadde fått oppleve på turen, og det gikk noen skritt før varmen krøp ned i tærne igjen.

Dagens etappe var beregnet til 25 kilometer, og igjen var det ventet en ny runde med møkkasnø. På det verste var det mer eller mindre provisoriske elver av smeltevann og slush som rant nedover fjellene, hvor det overhode ikke skulle være noen elv. Breie var de også, og det var kun Trygve som unnslapp å fylle lærstøvlene med isvann.

Dalen som vi gikk igjennom var stor og åpen, og den iskalde vinden trakk godt nedover dalen. Vi fant oss den minst vindfulle plassen for å innta lunsjen, og det var en iskald opplevelse spesielt for de med våte sko. Patrik rakk såvidt å spise ferdig maten før han dro hutrende avgårde i full Goretex bekledning med både dun og fleecejakke under.

Terrenget etter lunsjen var en gledelig overraskelse med vesentlig mindre snø enn ventet, og vi ankom Lappjordshytta i 23 tiden. Utenfor hytta lå de to hunder og på hytta bodde det et eldre ektepar på rundt 80 år. Ekteparet, som tydeligvis var drevne fjellfolk, hadde vært der i noen dager og hadde tenkt seg hjemover dagen etter. Ganske imponerende å ta seg over fjellet i snø og tåke i en alder av 80 år.