Gjennom Rondane nasjonalpark

Dag 76 – 4. august

Litt vind og noen få dråper regn, var lyden vi våknet til i dag. Vekkerklokken var på 07.00 og det var Jon sin oppgave å koke risgrøten som var dagens frokost for alle tre. Med risengrøt menes kokt basmatiris i porsjonsposer som tilsettes melkepulver, og voila grøten er klar. Med flere solide smørøyer, kanel og perlesukker, er dette en ypperlig start på dagen i villmarken.

Med den noe kjølige morgenen, måtte vi på med Goretexen til vi var kommet et stykke ned i terrenget. Det var forholdsvis bratt ned til Straumbu, hvor vi skulle entre rett inn i Rondane nasjonalpark. Etter halvannen time var vi ankommet Bjørnhollia, en betjent turisthytte, hvor vi hadde en liten pause før vi for alvor skulle inn i Rondane sin fjellheim. Denne natten hadde det visst vært 110 overnattende gjester ved Bjørnhollia, så nå begynner aktiviteten å ta seg opp i fjellet.

Nå var det 12 kilometer inn til Rondvassbu som også er en betjent turisthytte, og til og med enda større enn Bjørnhollia. Her hadde vi planer om å spise middag, og slappe av en god stund. Ruten inn til Rondvassbu kan vel oppsummeres med tre ord; stein, stein og stein. Det var rett og slett steinfylte fjellsider på alle kanter og høyder.

Når vi kom ned til Rondvassbu, fikk vi vite at det ikke var middag før halv sju, og dermed utgikk den for oss. I stedet ble det rømmegrøt på Trygve og Jon, og Patrik fikk seg en “pulled pork” burger. Vi fikk i alle fall slappet lenge og godt av i en varm sofakrok, og duppet av litt før der det bar videre i retning Otta.

Fra Rondvassbu fulgte vi grusveien ut av nasjonalparken, og videre ned mot Sel, noen kilometer nord for Otta. Her tok Patrik sjefsavgjørelsen på å labbe inn til Otta, fremfor å overnatte i Sel, da han hadde svært lyst på noe annet til kvelds enn hva sekken hadde å by på. Litt over kl 22.00 satt vi oss inn på gourmetrestauranten “Cirkle K” (tidligere kjent som Statoil bensinstasjon), og Patrik og Jon bestilte hver sin stor hamburger. Trygve som var i det gnitne hjørnet i kveld, valgte å avstå den svært fristende burgeren, og bygget heller apetitten til en Storfegryte type frysetørket når leirplassen var funnet. Mett og fornøyd, gikk vi litt før kl 23.00 i et nokså mørkt Otta sentrum for å lete etter teltplass, noe som vi fant rett utenfor ungdomsskolen noen hundre meter unna. En flat og fin gressflate, perfekt til vært formål. Det var såpass sent at dersom vi på et tidspunkt skulle bli jaget vekk, var det antagelig på tide å stå opp allikevel.