Over Filefjell

Dag 81 – 9. august

Det første vi gjorde denne dagen etter frokosten, var å dra ned på den lokale jokerbutikken for å handle mer proviant. Her var målet å sikre oss nok mat frem til fredag den 12. når vi er fremme på Ustaoset. Like over kl 12.00 var vi klare til starte dagen, og vi kom fort inn på turiststien igjen på Filefjell. Også denne dagen bydde oss på mye vind og regn, og første delmål og lunsjplassen var bare to timer unna på Sulebu. Her tenkte vi å få slappet av litt og tørke opp frem til det var regnet fra seg i fjellet, som var i 17.00 tiden ifølge yr.no.

Ikke lenge etter vi var kommet oss inn på Sulebu, begynte det til og med å regne og blåse enda mer. Både Jon og Patrik sluknet på sofaen etter matinntaket, og Trygve var fyrmester ved peisovnen. Trygve fikk forøvrig stryk som fyrmester av Jon, da det ikke var varmt nok i hytten når han krøp ut av teppet på sofaen.

Etter lunsjen hadde vi 2/3 av dagens distanse foran oss, og målet var Breistølen fjellstue. Nå skulle vi over en fjellpassasje som viste seg å være meget steinete og i forholdsvis kraftig vind, men regnet hadde for det meste gitt seg. Litt snø og tåke fikk vi også hilst litt på. De siste to kilometerne ned mot Breistølen besto av en såpass gjengrodd sti, at den nærmest satte Nordkalott-leden i Sverige i godt lys. Helt utrolig at ingen fra turlaget hadde prioritert dette stykke med sti, for frem til dette punktet var jo alt meget bra både med sti og merking. Vi kom i alle dall ned til fjellstuen plutselig, og var selvsagt fullstendig gjennomvåt etter å ha opptatt all fuktigheten i den gjengrodde stien. Vi fikk leid et rom og hengt klær og sekk til tørk, før vi måtte spise brødmat på rommet da kjøkkenet var stengt. Siste del av dagen benyttet vi til å sitte i en koselig peisestue i en ganske så behagelig sofa.