Lindesnes neste

Dag 103 – 31. august

Da var faktisk siste dag på turen kommet for oss, og vi kunne stå opp med noen ganske så mørbankede bein. Etter å ha stablet oss på beina og gnikket øyner for rusk, kunne vi begynne på eventyrets aller siste dag mot Lindesnes. Frokosten gikk nedpå, sekken ble pakket, og hytten vasket og ryddet før vi begynte på første av de tre siste milene våre. Innerst inne, hadde vi begge sett for oss at siste del av turen var flat og fin, men det var den overhode ikke. Bratte opp og nedoverbakker var det som ventet oss, og vi skulle en siste gang presse rikelig med svette ut av kroppene våre. Vi fikk litt action da vi passerte et hestebeite. Like foran oss begynte de tre hestene å galoppere mot veien, hvorav en av hestene fortsatte mot veien og hoppet over gjerdet. Det medførte til et forholdsvis klønete nedslag med påfølgende tryning i veibanen, før hesten sprang forvirret frem og tilbake i området. Vi gikk til nærmeste bolig for å varsle om hendelsen, og det var faktisk eieren vi møtte på i dette huset som ble glad for beskjeden.

Etter hvert begynner veien å bli flatere, og sjøen med den klassiske sørlandsidyllen dukker opp. Det er noen virkelig flotte omgivelser, som absolutt er sjarmøretappen verdig. Det kjennes bra ut å se veiskilting mot Lindesnes fyr, og vi gleder oss veldig til målgangen om kort tid. Tempoet vi hadde ut fra Kvavik camping og hittil, var temmelig høyt, og Trygve måtte til tider småjogge for å hente inn igjen avstanden til Jon.

Da vi snakket med Privatmeglersponsor Arild Vikøyr i går på telefon, fikk vi vite at det hadde vært topphemmelig planer om å hente oss med helikopter på Lindesnes, og flydd direkte tilbake til Os. Av diverse årsaker, var ikke dette mulig å få til med de to helikoptrene som var stasjonert på Os, og det ble heller bestilt flybilletter fra Kristiansand. Vår gode kamerat Bjørn Sælendsminde som for tiden studerer i Kristiansand, ble avtalt til å være velkomstkomite og transportere oss til flyplassen. Han skulle kjøre til Lindesnes når dagens forelesninger var ferdig, og hans ankomst var beregnet til ca 15.00. Men når Jon fikk styre tempoet, var vi på Lindesnes ca 14.45, og vi var på plass i god tid til å ønske Bjørn velkommen til Lindesnes.

Følelsen av å stå på Lindesnes etter så mange mil og så mange dager, var ikke annet enn fantastisk herlig. Det har ikke vært så mye smiling og latter siden vi startet turen på Nordkapp, så det er ingen tvil om at det var like herlig å komme i mål, som det å starte eventyret for over 100 dager siden. På Lindesnes ble vi værende en times tid ved fyret, så vi kunne nyte følelsen av å ha endelig kommet i mål. Vi ble imidlertid fort sulten, og måtte etter hvert begynne å vende snuten mot en plass som solgte pizza. Valget falt på Dolly Dimples i Kristiansand, før vi fikk låne dusjen i leiligheten til Bjørn.

På vei til Nordkapp var det Widerøe som fikk æren av å fly oss nordover, og nå skulle de få æren av å fly oss hjem igjen til Bergen. Det var skikkelig godt og rart å plutselig være tilbake på Flesland, og her sto en kjekk liten velkomstkomite som besto av far til Trygve, foreldrene til Jon, og to av våre beste sponsorer, Arild Vikøyr og Herman Brandt. Herfra ble vi kjapt fraktet tilbake til Os og Peppes, hvor en liten gjeng ble samlet for ei beta pizza.

9 kommentarer til “Lindesnes neste”

1. Takk for det Liv-Randi!
      Håper noen av bildene våre godkjennes av den lokale naturfotografen:)

1. Gratulera som eventyrarar! Ser ut som dåke har hatt det kjekt i lag med humør og motivasjon på topp. Ut på tur, aldri sur! Kor går neste ekspedisjon?

1. Takk for det Sylvi. Vi er fornøyde med å endelig kunne legge til den nye tittel på visittkortet vårt:)
      Første tur blir reinsjakten på vidden igjen, og ellers må vi ha litt betenkningstid på neste ekspedisjon tror jeg.
      Men Jon er nok på skitur over Grønland før vi alle vet ordet av det..

Det er stengt for kommentarer.