Siste dag i Finnmark

Dag 16 – 5. juni

Jøye meg så mye hotellfrokost vi klarte å stappe i oss denne morgenen! Det viser seg at det er en pågående landsomfattende konkurranse for hoteller i Norge, der det konkurreres om å ha den beste frokosten. Thon Hotel Kautokeino har vunnet i sitt fylke og har videre kvalifisert seg til semifinalen med 29 andre hoteller i landet. Dette har vi stor forståelse for, og midt i frokostbuffeten står kokken og tar i mot bestillinger på mat enten du vil ha speilegg, bacon, omelett, eller pannekaker. Pannekakene var tjukke, saftige, nærmest karamelliserte og rullet i fett. Som om de visste at det var akkurat denne typen kost vi var ute etter. De var rett og slett himmelske på smak!

Nå er det like før vi skal tilbake til virkeligheten, teltlivet, og fersk frysetørket kaffi hver morning.
Vi pakker sekken, som nå er noen gode kilo tyngre enn da vi ankom hotellet, og starter ferden vår mot nye plasser vi enda ikke har besøkt. Neste delmål er Kilpisjarvi i Finland, ca. 6 dager unna.

Det blir en god mil på asfalt ut fra Kautokeino før vi svinger inn på turiststien igjen, og det var utrolig godt å komme seg i terrenget igjen til tross for luksuslivet på hotellet. Fremdeles er det utrolig fint terreng å bevege seg i, og akkurat dette kommer vi nok til å savne med Finnmark. I dag er det nemlig siste dag og natt i dette fylket før vi skal inn i Troms!

Etter noen timer med tråkking i terreng, går vi forbi en reinsdyrinngjerding med noen små hytter, campingvogner og en lavvo. Her fikk vi inntrykk av at eierne av bosetningen hadde forlatt stedet som om det plutselig hadde brøtet ut en livstruende epedimi. Det fløt med boss og skrap overalt, både innvendig og utvendig, og det var langt i fra et hyggelig syn helt i turiststien på vidden.

Når vi hadde tatt unna noen høydemeter til, tar vi oss en velfortjent pust i bakken. Hadde vi bare vært her en god del uker senere, kunne vi virkelig fråtset i multebær.

Hele dagen og kvelden er preget av en kjølig vind som tvinger oss ned i soveposene når vi sitter samlet rundt stormkjøkkenet til middag. Vi hadde plukket med oss en stor pakke bacon og pannekaker fra Coop’en i Kauto, og nå skulle vi finne ut om Jon hadde samme kokkekunskapene som kjøkkensjefen på hotellet. Jon kjemper på mot baconet og pannekakerøren i lang tid helt til kulden tar godt tak i marg og bein. Klokken blir ca 00.30 før alle er ferdigspiste, og vi trekker inn i de mobile eneboligene våre.

4 kommentarer til “Siste dag i Finnmark”

1. Velkommen til Troms. Fremdeles en god del snø i fjellet langs kysten. Er spent på å se hvordan føret er lengre øst der dere går.

1. Til tider VELDIG mye snø. Ikke helt enkelt å komme oss igjennom Troms. Begynner på siste økt nå håper vi:)

2. Imponerende så langt gutter, spesielt av “frysepinnen” Patrik;)
    Stå på videre -og husk å nyte turen!!!

Det er stengt for kommentarer.