Kiil Buljo i Masi

Dag 13 – 2. juni

Vi våknet igjen til sol som hadde varmet teltene til drivhus, og det var enda en ny mulighet for grøt og kaffi ved Jon sitt telt. I løpet av natten hadde det samlet seg en stor gruppe tamrein på sletten mot sør i solsteiken. Et flott skue for en flott morgenstund.

Etter frokost og pakking av sekker var det klart for å komme i gang med dagens etappe. Nå var det strake veien inn til Masi/Maze, hvor planen var middag på kroen og proviantinnkjøp på “Oves varehandel”. Etter 7-8 km var vi kommet til den lille bygden, og vi fikk knapt sett et hus, før tilbudet om kaffi var en realitet. Her var det familien “Kiil Buljo” som åpnet terrasseporten for oss, og serverte oss mange gode historier om det ene og det andre. Da vi fortalte at vi hadde tenkt oss på kroen for å oss litt mat og en øl, fikk vi info om at kroen var til salgs og at butikken var stengt mellom 14-19. Det endte da med at vi fikk servert en “long drink” på boks fra Finland, og hver sin tallerken med speilegg, karbonade og pølse til lunsj. Måltidet smakte fortreffelig for tre slitne og sultne karer – tusen takk til familien Kiil Buljo.

Etter en lang og god lunsj og prat, var han Jan Eirik Kiil så vennlig å sende med oss et hjemmebakt brød og en pose med vårruller som datteren hans hadde laget, før vi heiv sekkene på ryggen og vandret videre. Etter en kilometer kom vi til butikken til Ove, som var stengt slik vi var blitt fortalt. Vi slo der av en rask prat med noen lokale fjellfinner (les samer) før vi dro fra butikken, og før vi visste ordet av det, hang Selveste Ove’n ut av vinduet i 2. etasjen og ville ha litt omsetning i landhandelen allikevel. Vi la igjen litt penger i denne lille bygden, og dro videre sørover, og fant leirplass ca 4 mil nord for Kautokeino. På kvelden ble vårrullene til datteren til Kiil Buljo stekt på steikepannen til kveldsmat, og det smakte helt nydelig! Totalt har vi i dag tilbakelagt omlag 30 kilometer langs vei og i terreng. Om alt går etter planen skal vi ankomme Kauto (Kautokeino) i løpet av lørdag formiddag, og der ha vi planlagt å ta en ny hviledag før vi fortsetter ferden sørover.